loading...

لبخند زیبا

درمان دندانپزشکی که باید قبل از بارداری انجام شود   قبل از برنامه ریزی بارداری ، متخصص زنان و زایمان باید با پزشک مشورت کرده و برنامه ریزی کند و به همین ترتیب دندانپزشک باید برای حل مشکلات مربو

درمان دندانپزشکی که باید قبل از بارداری انجام شود

 

قبل از برنامه ریزی بارداری ، متخصص زنان و زایمان باید با پزشک مشورت کرده و برنامه ریزی کند و به همین ترتیب دندانپزشک باید برای حل مشکلات مربوط به دندانها و لثه های مشکل دار خود به دندانپزشک مراجعه کند.علاوه بر این ، دندانهایی که ممکن است مشکل ایجاد کنند باید با انجام معاینات رادیولوژیکی تعیین شود و اقدامات احتیاطی انجام شود. به این ترتیب می توانید از نظر بهداشت دندان ، یک دوره بارداری بدون مشکل و بدون استرس داشته باشید.

 

درمان دندانپزشکی در دوران بارداری

 

سه ماهه اول:

 

در سه ماه اول بارداری ، اعضای بدن کودک در مرحله رشد هستند. باکتریمی ایجاد شده در این مرحله می تواند بر رشد اعضای بدن کودک تأثیر منفی بگذارد و مداخلات غیرضروری باعث سقط جنین می شود. با این حال ، در مواردی که دندان هایی که باعث درد شده اند و یا در صورت عدم مداخله ممکن است آسیب بیشتری ببینند ، باید فوراً تحت درمان قرار بگیرند مانند کشیدن ، درمان کانال ریشه ، شما باید بدون تردید به دندانپزشک مراجعه کنید. در شرایط اضطراری مانند عفونت دندان یا لثه ، باید در نظر گرفت که عفونت موجود ممکن است بیش از اثرات منفی درمان دندانپزشکی بر رشد کودک تأثیر بگذارد. دندانپزشک ، مطابق با توصیه های متخصص زنان و زایمان ، درمانی را انجام می دهد که به کودک آسیب نرساند.

 

سه ماهه دوم:

 

این دوره ، کشیدن دندان ، پر کردن ، درمان کانال ریشه و غیره این مناسب ترین دوره برای بسیاری از درمان ها است.

 

سه ماهه سوم:

 

در این دوره ، کودک در رحم مادر رشد قابل توجهی داشته و تولد نزدیک می شود. مادر نمی تواند راحت روی صندلی بنشیند و استرس بیش از حد باعث زایمان زودرس می شود. دقیقاً مانند سه ماهه اول ، دندانپزشک به جز درمان های اورژانسی ، مداخله نخواهد کرد.

آیا مراقبت های اضافی از دهان و دندان در دوران بارداری ضروری است؟

مراقبت روزانه دهان و دندان من نباید قطع شود.

 

-او باید قبل از بارداری با انجام معاینه کامل دهان و دندان از بهداشت دهان و دندان برخوردار باشد و عادت حفظ آن را بدست آورد.

 

زیرا بین تجمع پلاک ، بیماری لثه و تغییرات هورمونی که در دوران بارداری رخ می دهد رابطه مستقیمی وجود دارد.

 

-افزایش هورمون ها در دوران بارداری باعث حساسیت بیشتر مخاط دهان به عوامل خارجی به ویژه پلاک های باکتریایی می شود.

 

- با استفاده از مسواک و نخ دندان حداقل دو بار در روز باید از تجمع پلاک جلوگیری کرد.

 

- دهانشویه ها یا غرغره با آب نمک گرم. به خصوص آب نمک گرم لثه ها را آرام می کند.

 

آیا در دوران بارداری می توان از بی حسی دندان استفاده کرد؟ آیا می توان رادیوگرافی دندان گرفت؟

 

اگرچه بسیاری از داروها استفاده نمی شوند یا توصیه می شود به طور کنترل شده در دوران بارداری استفاده شوند ، اما هیچ عارضه جانبی بی حسی موضعی که در درمان های دندانپزشکی استفاده می شود گزارش نشده است.

 

در استفاده از بی حسی موضعی ، توصیه های سازنده باید رعایت شود. در صورت عدم هشدار ، استفاده از بی حس کننده موضعی ضرری ندارد.

 

در درمانی که تحت بیهوشی انجام می شود ، بیمار احساس درد نخواهد کرد و استرس کمتری را تجربه خواهد کرد.

 

استفاده از آنتی بیوتیک ها ، به ویژه استفاده از پنی سیلین و مشتقات آن (آموکسی سیلین و غیره) برای کودک مضر نیست.

 

آنتی بیوتیک های گروه تتراسایکلین نباید مصرف شود. اگر در دوران بارداری تتراسایکلین مصرف شود ، دندان های کودک تغییر رنگ می یابد ، که ما آن را "تغییر رنگ تتراسایکلین" می نامیم.

 

در استفاده از مسکن باید دقت شود و توصیه های سازنده کاملاً رعایت شود.

 

اگرچه میزان اشعه در دستگاه های اشعه ایکس که در دندانپزشکی استفاده می شود بسیار کم است ، اما باید از اشعه ایکس در زنان باردار خودداری شود. در صورت عدم ضرورت ، این روش باید به بعد از زایمان موکول شود.

 

اگر انجام عکسبرداری با اشعه ایکس کاملاً ضروری است: مادر باید با استفاده از فیلم سریع و استفاده از دوز پایین ، در یک پیش بند محافظ مخصوص لباس ببندد.

 

از نظر تغذیه برای دندانهای خود در دوران بارداری باید به چه نکاتی توجه کنید؟

غذاهای اساسی غنی از ویتامین های A ، C ، D ، فسفر و کلسیم ، میوه ها و سبزیجات ، غلات ، شیر و لبنیات ، گوشت ، ماهی و تخم مرغ باید به صورت متعادل مصرف شوند. قند را نباید تا آنجا که ممکن است مصرف کرد (به خصوص بین وعده های غذایی).

از مصرف غذاهای شیرین و شیرین مانند میوه های خشک و کارامل باید خودداری شود. مصرف مرتب همه اینها ضروری است.

 

تومور بارداری چیست؟

 

زنان باردار نیز در معرض خطر ابتلا به "تومور بارداری" هستند. این ضایعات التهابی است که در نتیجه تحریک بزرگ شدن لثه ایجاد می شود. اگرچه معمولاً به حال خود رها می شود ، اما در صورت ایجاد ناراحتی برای بیمار یا ایجاد اختلال در جویدن ، مسواک زدن و سایر روش های مراقبت از دهان ، توسط دندانپزشک مصرف می شود.

 

تومورهای خوش خیم لثه که در زنان باردار اتفاق می افتد اندکی پس از پایان بارداری از بین می روند.

 

در طی این فرآیند ، تغذیه مناسب ، به ویژه مصرف مقدار زیادی ویتامین C و ویتامین B12 ، محیط دهان را قوی و سالم می کند. از طرف دیگر ، تمیز کردن های پوسته پوسته شدن دندان توسط دندانپزشک هم از ایجاد التهاب لثه در این دوره جلوگیری می کند و هم احتمال تومورهای لثه و پوسیدگی را کاهش می دهد.

 

آیا پوسیدگی دندان در دوران بارداری بیشتر است؟

 

این آسیب دلایل مختلفی دارد که باعث می شود دندان در دوران بارداری سریعتر پوسیده شود. شیرینی در دوران بارداری پ غذاها زیاد مصرف می شوند و سپس از مراقبت های دهانی صرف نظر می شود.در نتیجه استفراغ ، محیط دهان اسیدی می شود و در این حالت دهان با آب شسته نمی شود و از مراقبت های دهانی غفلت می شود. این باعث افزایش پوسیدگی می شود.

 

فراموش نکنید که هر 3 ماه پس از بارداری به دندانپزشک مراجعه کنید.

علی نعمتی بازدید : 25 شنبه 02 مرداد 1400 زمان : 9:36 نظرات (0)
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 79
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 6
  • آی پی دیروز : 6
  • بازدید امروز : 21
  • باردید دیروز : 17
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 100
  • بازدید ماه : 233
  • بازدید سال : 2,125
  • بازدید کلی : 6,737