loading...

لبخند زیبا

طعم دهن کوبنده آب نبات های ترش آنها را مورد علاقه بسیاری از مردم، به ویژه کودکان قرار داده است. مانند آب نبات های شیرین، اکثر آب نبات های ترش نیز در اشکال، اندازه ها و اشکال مختلف به صورت صمغ ترش، ژ

طعم دهن کوبنده آب نبات های ترش آنها را مورد علاقه بسیاری از مردم، به ویژه کودکان قرار داده است. مانند آب نبات های شیرین، اکثر آب نبات های ترش نیز در اشکال، اندازه ها و اشکال مختلف به صورت صمغ ترش، ژله ترش، آب نبات سفت ترش و غیره وجود دارند.

 

از آنجایی که آب نبات های ترش از ترکیبی از میوه ها با طعم ترش تهیه می شوند، طعم ترش از اسیدهای آلی موجود در آن میوه ها مانند اسید سیتریک، اسید مالیک و غیره می آید. حتی اگر آب نبات های ترش فواید سلامت جزئی دارند، معمولاً با طعم دهنده های اضافه شده کاهش می یابند.

 

اگر معتقدید که آب نبات های ترش مانند آب نبات های شیرین حفره ایجاد نمی کنند، در اشتباه هستید دوست من. آب نبات های قندی در واقع اثرات مضری روی دندان ها دارند اما بسیاری از مردم از این موضوع بی اطلاع هستند.دندانپزشکی در شهریار  

 

آب نبات های ترش چه تاثیری روی دندان ها می گذارند؟

علاوه بر مخلوط های میوه ای، بیشتر آب نبات های ترش حاوی مواد افزودنی مانند ژلاتین، روغن نخل و مقدار کمی شکر هستند. با وجود داشتن نسبت کمی شکر، آب نبات های ترش در مقایسه با سایر انواع آب نبات، حاوی سطوح بالاتر اسید هستند.

 

به یاد داشته باشید که مواد اسیدی هنگامی که با مولکول های قند ترکیب می شوند، می توانند آسیب مضاعف به دندان های شما وارد کنند. با کاهش مقدار pH داخل دهان شما شروع می شود.

 

مقیاس pH از 0 تا 14 متغیر است. 7 مقدار pH ایده آل برای دهان ما است در حالی که بزاق ما مقدار pH بین 6.2 و 7.6 را دارد. از آنجایی که آب دارای pH خنثی است، می تواند محیط اسیدی دهان شما را کاهش دهد. به همین دلیل است که دندانپزشکان به مردم توصیه می کنند آب بیشتری بنوشند. هنگامی که آب و بزاق نتوانند PH داخل دهان را خنثی کنند، آسیب های دندانی مانند حفره ها رخ می دهد.

 

مواد اسیدی دارای مقدار pH کمتر از 7 هستند، در حالی که مواد قلیایی دارای مقدار pH بیشتر از 7 هستند. آب نبات های ترش مقدار pH حدود 4 دارند، بنابراین می توانند فضایی ایجاد کنند که به باکتری ها اجازه تولید مثل می دهد. ناگفته نماند که میکروارگانیسم‌های دهان مواد زائد اسیدی تولید می‌کنند که برای دندان‌های شما سخت است و کلسیم زدایی را تشویق می‌کند.

 

ترکیبی از این ها اثرات مخرب مختلفی بر روی دندان های شما خواهد داشت.

 

معضلات دندانی ناشی از آب نبات ترش چیست؟

اگرچه اسیدهای موجود در بیشتر آب نبات های ترش برای خوردن بی خطر هستند، اما باکتری های سالم (به عنوان مثال، لاکتوباسیل ها) را از بین می برند. چنین باکتری های خوبی تمایل به خنثی کردن دهان و مبارزه با میکروب های مضر دارند. علاوه بر این، اسیدها مینای دندان را ضعیف می کنند به طوری که عوارض دهانی مختلفی ایجاد می شود. اینجا چندتایی هستند:

 

  1. فرسایش مینای دندان
  2. حفره ها
  3. حساسیت دندان ها
  4. ایجاد پلاک
  5. بوی بد دهان
  6. تغییر رنگ دندان ها

 

 

نکاتی برای محافظت از دندان های خود اگر نمی توانید از آب نبات های ترش اجتناب کنید

اگر شیرینی ترش مورد علاقه شماست و اجتناب از آن سخت است، مقدار آب نباتی را که مصرف می کنید محدود کنید. اگر آب نبات ترش مورد علاقه شماست و اجتناب از آن دشوار است، مصرف آب نبات خود را محدود کنید. در مورد آب نبات های شیرین نیز صدق می کند.

 

به جای آن از آدامس بدون قند استفاده کنید. آنها غدد بزاقی را وادار می کنند تا بزاق بیشتری تولید کنند. علاوه بر این، زایلیتول موجود در این لثه ها هیچ اسیدی تولید نمی کند و از چسبیدن میکروب ها بر روی سطوح دندان جلوگیری می کند. دندانپزشکی در شهریار  

 

بعد از خوردن غذاها و نوشیدنی های اسیدی دهان خود را به طور موثر بشویید. اگر احساس کردید که آب نبات در شکاف دندان شما چسبیده است، بلافاصله مسواک نزنید تا از شر آن خلاص شوید. این به این دلیل است که ترکیبات اسیدی مینای دندان را نرم می کند. اگر آنها را مسواک بزنید، مینای دندان آسیب می بیند. پس حداقل 1 ساعت بعد از خوردن آب نبات های ترش دندان های خود را مسواک بزنید.

 

 نتیجه گیری

تصور نکنید که آب نبات های ترش فقط به دلیل ترش بودن حاوی شکر نیستند. آنها باکتری های دهان را با ترکیبات اسیدی و ذرات قند تغذیه می کنند تا حملات باکتریایی که توسط آب نبات ترش ایجاد می شود، خطرناک تر از آب نبات های قندی باشد.

علی نعمتی بازدید : 53 یکشنبه 09 مرداد 1401 زمان : 10:40 نظرات (0)
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 79
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 6
  • آی پی دیروز : 6
  • بازدید امروز : 18
  • باردید دیروز : 17
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 97
  • بازدید ماه : 230
  • بازدید سال : 2,122
  • بازدید کلی : 6,734