loading...

لبخند زیبا

ایمپلنت بعد از کشیدن دندان چه قدر طول می کشد تا ساخته می شود؟

 

اکنون که فناوری پزشکی در حال پیشرفت است ، می توان دندان پوسیده را با دندان جدید جایگزین کرد. این روش که در زبان عامیانه به عنوان کشیدن دندان معروف است ، در پزشکی کاشت نامیده می شود. با استفاده از این روش ، بیماران به دلیل عدم وجود دندان های خود منفی را تجربه نمی کنند. هم از نظر زیبایی و هم از نظر غذا خوردن بسیار راحت است. قبل از همه این روش ها ، تجربه دندان درد و از دست دادن دندان می تواند کاملاً مشکل ساز باشد. با این حال ، پس از عمل ، می توانید بدون هیچ مشکلی مانند قبل زندگی کنید.

 

علل پوسیدگی دندان

 

در واقع دندان ها می توانند به دلایل زیادی پوسیده شوند. در نتیجه تصادف ، ممکن است با ضربه زدن به دندان ، از دست دادن دندان را تجربه کنید. یا ممکن است به دلایلی مانند بیماری های لثه و نتایج منفی درمان کانال ریشه ، دندان از دست دادن را تجربه کنید. البته قبل از مواجهه با چنین مشکلاتی ، شما باید مراقبت کافی از دندان ها را انجام دهید ، در غیر این صورت ایمپلنت به اندازه دندان اصلی مفید نخواهد بود.

 

بعد از کشیدن دندان چقدر باید طول بکشد؟

 

پس از فرایند کشیدن دندان ، لازم است به مدت یک روز یا 6 ماه منتظر بمانید. این دوره بستگی کامل به ساختار دهان بیمار دارد. به عبارت دیگر ، اگر مشکلی در ریشه دندان وجود نداشته باشد ، می توان بلافاصله عمل را انجام داد. با این حال ، این دندان بدون مشکل نیست ، اما یک دندان ملتهب نمی تواند بلافاصله کاشته شود ، زیرا دندان ملتهب باید کشیده شود.

 

این زمان های پردازش می تواند به شرح زیر باشد ؛

 

لازم است حداقل 15 روز منتظر بمانید تا عفونت از بین برود.

از سوی دیگر ، برخی دندان پزشکان صحیح می دانند که 1 یا 3 ماه از نظر تامین حجم کافی و سلامت استخوان پس از کشیدن دندان منتظر بمانند.

با این حال ، در مورد فک بالا ، ممکن است لازم باشد 6 ماه منتظر بمانید.

این کاملاً به ساختار دهان بیمار بستگی دارد.

 

زمان بازیابی

 

بخشی که بسیاری از بیماران آن را محاسبه نمی کنند ، زمان بهبود است. این قسمت برای پروتز بسیار مهم است. ایمپلنت در لثه باز شده و پوشش ایمپلنت برداشته می شود. یک کلاه شفا به ایمپلنت وصل شده است. به این ترتیب ، روند بهبود دوباره آغاز می شود. این روند معمولاً 10 یا 15 روز طول می کشد. اندازه گیری ها پس از بهبود انجام می شود. پس از برداشت ، ایمپلنت در مدت 1 هفته آماده است.

 

ساخت دندان روی ایمپلنت

 

پس از تمام این مراحل ، اتحاد استخوان و ایمپلنت به دست آمد. مرحله بعدی ایجاد دندان روی آن است. پس از آماده شدن دندان ها ، دندانپزشک شما بریج دندان با اندازه مناسب را قرار می دهد. تا یک یا دو ساعت بعد از عمل نباید چیزی بخورید یا بنوشید. پس از آن ، می توانید از دندان های جدید خود به راحتی استفاده کنید. به این ترتیب از نظر زیبایی و غذای راحت از قبل راحت تر خواهید شد.

 

به منظور اطمینان از کاربرد مناسب و سالم ، کمک گرفتن از دندانپزشک متخصص مفید خواهد بود. در صورت تمایل می توانید با یک کلینیک خصوصی نیز تماس بگیرید. با این حال ، مناسب ترین چیز قیمت نیست ، بلکه این واقعیت است که او یک پزشک با تجربه و قابل اعتماد است.

 

فریب کسانی را که می گویند ایمپلنت را در 1 روز با قیمت بالاتر می سازیم ، نخورید. همانطور که در بالا توضیح دادیم ، امکان استفاده از روش در 1 روز بدون فرآیندهای بازیابی وجود ندارد.

علی نعمتی بازدید : 42 یکشنبه 17 مرداد 1400 زمان : 9:17 نظرات (0)

در دندانپزشکی زیبایی ، روکش سرامیکی مبتنی بر فلز جایگزین می شود.

 

در این سیستم ، که دارای تمام ویژگی هایی است که می خواهیم مانند سالم تر ، زیبا تر و با دوام تر ، زیرکونیوم ، آلیاژ سفید ، به عنوان زیرساخت به جای فلز استفاده می شود. ما سرامیک های دارای پایه زیرکونیوم را ترجیح می دهیم زیرا به اندازه کافی طبیعی هستند که می توان از آنها در دندان های قدامی استفاده کرد و به دلیل آنکه به اندازه کافی قوی هستند و می توانند در دندان های خلفی استفاده شوند. این سیستم ها زندگی پزشک و بیمار را آسان کرده و کیفیت زندگی افراد را افزایش می دهد.

 

در ترمیم های کلاسیک دندان ، از یک زیرسازی فلزی در زیر دندان سرامیک برای دوام در کاربردهای سرامیک استفاده شد. از آنجا که معایب این زیرساخت فلزی از نظر لثه ، بافت دندان ، سلامت عمومی بدن و از همه مهمتر زیبایی شناختی شناخته شده بود ، به طور کلی جایگزین هایی برای فلز جستجو شد. عصر جدیدی با استفاده از زیرکونیوم ، که با موفقیت در سایر زمینه های پزشکی به جای فلز سرامیک در دندانپزشکی مورد استفاده قرار گرفت ، آغاز شد.

 

از آنجا که این روکش های سرامیک مبتنی بر زیرکونیوم با مقاومت مکانیکی ، سازگاری بیولوژیکی و مقاومت در برابر شکست در میان سایر مواد دندانپزشکی متمایز می شوند.

 

  زیرکونیوم (نشست قدرت و زیبایی شناسی)

تاج ها و پل های ساخته شده با قرار دادن سرامیک روی زیرکونیوم   نامیده می شود که ترکیبی از کلمات سرامیک و زیرکونیوم است. این سیستم با مقاومت 900 مگاپاسکال دوران جدیدی را در دندانپزشکی با پوشش دادن بالاترین ارزشهای فیزیکی و همچنین انتقال نور ، سازگاری بافت و بسیاری از علائم مختلف آغاز کرده است. موفقیت این مواد در پزشکی و صنعت ثابت شده است. در نتیجه تحقیقات آغاز شده در سال 1998 ، کاربردهای بالینی در سراسر جهان از ابتدای سال 2002 آغاز شده است. با استفاده از این برنامه جدید ، نگرانی های زیبایی بیمار در ترمیم های فلزی و سرامیکی و تمام سرامیکی قطعاً برطرف می شود.

 

مزایای Cercon Zirconium چیست؟

عدم حساسیت به سرما و گرما

ایجاد حساسیت نمی کند (کاملاً با بافت سازگار است)

رنگ کدر یا کسل کننده نیست (مات نیست)

تراز کامل لثه ها

رعایت نکات بهداشتی (احتباس میکروارگانیسم ها در سطح کمتر)

کاملاً با بافتهای بدن و بافتهای دهان سازگار است

کجا می توان از زیرکونیوم سرکن استفاده کرد؟

در تاج های تک دندان

در پلهایی که در نقص دندانهای خلفی تهیه شده اند

زیبایی روی تاج ایمپلنت - بریج کار می کند

Cercon Zirconium چگونه استفاده می شود؟

یک مدل مومی از دندان های شما بر روی مدل تهیه شده با اندازه گیری گرفته شده از دندان های شما آماده می شود. یک دستگاه به کمک رایانه با ساییدن بلوک اکسید زیرکونیوم مطابق با اطلاعاتی که از این مدل دریافت می کند ، زیرساخت دندان های شما را آماده می کند. کار با قرار دادن سرامیک های رنگ مناسب بر روی سازه های آماده شده با اچ ، به پایان می رسد.

 

در حال حاضر ، ترمیمهای قوی و زیبا بدون فلز را می توان با اکسید زیرکونیوم ، محصول جدید با تکنولوژی بالا ، با موفقیت انجام داد.

 

مزایای بیمار و پزشک چیست؟

زمان درخواست کوتاه می شود. در صورت تمایل ، یک لبخند جدید در یک روز به فرد هدیه می شود. کیفیت زیبایی دندان بسیار بالا است ، عبور نور و موقعیت آن مانند یک دندان طبیعی است. از آنجا که بلوک های سرامیکی مورد استفاده بلوک های سرامیکی است که قبلاً در شرایط کارخانه تهیه شده بودند ، خواص فیزیکی مواد تغییر نمی کند و حاشیه خطا به حداقل می رسد. از آنجا که مراحل میانی کاهش می یابد ، در وقت پزشک صرفه جویی می شود.

 

از زیرکونیوم برای اهداف مختلف در قسمت های مختلف بدن ، به ویژه در پروتزهای مفصل ران استفاده می شود و مشخص شده است که هیچ عارضه یا ضرری ندارد و باعث ایجاد حساسیت نمی شود. زیرکونیوم عنصری است که در برابر درجه حرارت بالا ، ضربه ، نور مقاوم است ، گرما و برق را هدایت نمی کند و می تواند نور را منتقل کند. علاوه بر این ، ماده ای سالم است که باعث اختلالات چشایی ، مشکلات لثه و بوی بد دهان نمی شود.

 

آیا حساسیت گرم و سرد ایجاد می شود؟

خیر ، حساسیت گرم به سرد ایجاد نمی شود. زیرا اکسید زیرکونیوم دارای خاصیت عایق حرارتی است.

 

آیا باعث حساسیت می شود؟

خیر ، زیرکونیوم اکسید یک ماده سازگار با بافت است و حساسیت ایجاد نمی کند.

 

آیا عقب نشینی در لثه ها ایجاد می شود؟

خیر ، در مطالعات مشخص شده است که کاملاً با لثه سازگار است. البته ، نمی تواند عقب نشینی لثه ای را که به طور طبیعی با افزایش سن ایجاد می شود ، متوقف کند. از آنجایی که روکش های آماده شده با دندان ها و لثه سازگاری بالایی دارند ، پس از ایجاد لثه به دلیل ورم لثه ایجاد نمی شود.

علی نعمتی بازدید : 26 چهارشنبه 13 مرداد 1400 زمان : 12:48 نظرات (0)

7 نکته مهم برای نظارت در دندانپزشکی

 

برخی از آمارها ، مانند شاخص های عملکرد کلیدی (KPI) ، معیارهایی از عوامل اصلی را برای تعیین عملکرد تمرین در هر زمان مشخص ارائه می دهند. دانستن این FPG ها به پزشک اجازه می دهد تا وضعیت کامل عمل را مشاهده کند.

 

 

 

در عمل ، FPG های زیر هر هفته باید بررسی شوند:

 

- تولید کل

 

- مجموعه ها

 

- حساب های دریافتنی

 

- هزینه های عمومی

 

- بیماران جدید

 

- تولید متوسط ​​برای هر بیمار جدید

 

- متوسط ​​تولید برای هر بیمار

 

 

 

کل تولید

 

 

 

بر اساس تجربیات گروه لوین ، تقریباً همه شیوه ها با سازماندهی مجدد و پیاده سازی سیستم ها می توانند 30 درصد یا بیشتر رشد کنند. اگر سیستم های موثر به کار گرفته شوند ، تولید همچنان حداقل 15٪ در سال افزایش می یابد.

 

 

 

اگرچه اکثریت قریب به اتفاق پزشکان از میزان تولید خود اطلاع دارند ، اما به یاد داشته باشید که تولید تنها شاخصی است برای میزان کار انجام شده در عمل ، نه این که کارآیی یک عمل کارآمد باشد. این مبلغ بازتابی از انواع خدمات ارائه شده در عمل است. با این حال ، نباید یک معیار مستقل در تعیین موفقیت تولید و عمل باشد. در حالی که تولید آماری مهم برای ارزیابی است ، باید به همراه سایر آمارهای عملکرد تمرین ، مانند بودجه یا میزان مورد تکمیل ، به منظور ارزیابی بهترین عملکرد تمرین مورد ارزیابی قرار گیرد.

 

 

 

مجموعه ها

 

 

 

مجموعه ها شاخص کلیدی برای همه اعمال هستند. در حقیقت ، 98.5 درصد از هزینه های اعمال شده برای بیماران باید بیشتر باشد.

 

 

 

مجموعه ها تأثیر زیادی بر سلامت مالی و جریان نقدینگی این عمل دارند. سلامت مالی این عمل به میزان پول جمع شده بستگی دارد. جریان وجه نقد به همان اندازه مهم است.

 

 

 

اخیراً ، گروه لوین مشتری داشت که با وجود تولید سالانه زیاد (750 هزار دلار) ، برای چهار ماه نمی توانست جمع کند و برای پرداخت حقوق کارمندان خود از وام استفاده می کرد. در معاینه مشخص شد که تغییر مداوم پرسنل در پذیرش و رفتار بی ملاحظه پزشک در امور مالی باعث سقوط کامل سیستم جمع آوری شد.

 

 

 

"... با افزایش تولید سربار کاهش می یابد ..."

 

 

 

اطمینان از تداوم جریان نقدینگی مهم است. دریافت هزینه در زمان خدمت تنها در صورتی امکان پذیر است که شرایط برای بیمار مناسب باشد. ارائه گزینه های مالی انعطاف پذیر ورود پول به عمل را تضمین می کند.

 

 

 

حساب های دریافتی

 

 

 

حساب های دریافتنی می تواند در صورت بررسی منظم ، شاخص خوبی برای وضعیت مالی یک عمل باشد. هنگام بررسی حساب های دریافتنی ، نرخ قابل قبول چقدر است؟ هدف باید جمع آوری حداقل 90 of از مطالبات شرکت در طول دوره خدمات باشد. در 31 روز بعد ، این میزان باید 98.5٪ باشد.

 

 

 

بسیاری از رویه ها اجازه می دهد حساب های دریافتنی در یک برش وسیع تر از حد مجاز پذیرفته شود. گروه لوین توصیه می کند که اقدامات بیش از 60 روز اعتبار نداشته باشند. 50٪ از مطالبات بیش از 60 روز بعدا قابل وصول نیست. به استثنای برخی موارد ، جمع آوری مطالبات معوق بسیار دشوار است و دفاتر وصول در دریافت این پولها واقعاً بی تأثیر هستند.

 

 

 

یک عامل پیچیده این است که بعضی از بیماران در صورت بدهی احساس عاطفی نسبت به عمل دارند. آنها به جای نگرانی در مورد بدهی های خود به این عمل ، به دنبال توضیح منطقی برای عدم پرداخت هزینه می روند. تصادفی نیست که پس از "تحویل" بیماران به دفاتر جمع آوری ، بسیاری از اعمال به دلیل قصور تحت پیگرد قانونی قرار می گیرند.

 

 

 

سربار

 

 

 

هزینه های سربار یکی از عوامل کلیدی در کلیه مشاغل تجاری است و در موفقیت مالی و استقلال مالی پزشک نقش دارد. عدم کاهش 8-9 درصدی هزینه های کلی بدان معناست که پزشک مجبور است چندین سال دیگر در حرفه خود کار کند. بسیاری از پزشکان از این واقعیت غافل هستند که با افزایش تولید ، هزینه های سربار کاهش می یابد. دلیل این امر کاهش نسبت هزینه های عمومی به کل مجموعه ها در سطوح بالای تولید است.

 

 

 

هزینه های عمومی شامل هزینه های ثابت است که به میزان تولید (اجاره ، هزینه پرسنل) بستگی ندارد. هزینه های متغیر بسته به میزان تولید (مواد دندانی) متفاوت است مطالعات ، هزینه های آزمایشگاه).

 

 

 

هزینه های ثابت اغلب استرس مالی ایجاد می کند و اگر به طور صحیح کنترل یا کنترل نشود ، می تواند منجر به ورشکستگی شود. هزینه های ثابت باید کار کند یا خیر. با پیشرفت این روش ، هزینه های ثابت نیز باید با دقت مدیریت شوند. با افزایش تولید ، می توان با سیستم کنترل دقیق و کنترل موجودی ، هزینه های متغیر را مدیریت کرد.

 

 

 

"...… ارائه گزینه های مالی انعطاف پذیر اطمینان می دهد که پول به عمل می آید ..."

 

 

 

عوامل زیادی وجود دارد که باعث افزایش هزینه های عمومی می شود. اینها شامل مواد و فناوری های جدید و سایر عناصری است که پزشکان مایل به داشتن آنها هستند. صرف نظر از منبع هزینه ، سربار باید با دقت دنبال شود. همچنین بسیار مهم است که اطمینان حاصل شود که هرگونه اضافه شده به هزینه های سربار سرمایه گذاری عملی را به دنبال دارد.

 

 

 

دستیابی به کاهش 8-9 درصدی هزینه های اضافی با پیروی از استراتژیهای کلیدی مدیریت کسب و کار در بیش از 85 درصد اقدامات کار دشواری نیست. بنابراین ، با بکارگیری صحیح کلیه سیستم های مدیریت ، می توان هزینه های عمومی را در سطح 60-61 kept حفظ کرد.

 

 

 

بیماران جدید

 

 

 

بیماران جدید برای هر عملی حیاتی هستند. تعداد بیماران جدید به مدل عمل و بودجه بستگی دارد. در یک روش معمول ، 40 of از کل خروجی پزشکان باید از بیماران جدید باشد.

 

 

 

ممکن است نادیده گرفتن اهمیت و تأثیر بیماران جدید نامناسب باشد. نرخ ایده آل برای یک عمل همچنین به عوامل دیگری مانند اهداف تولید و میانگین تولید برای هر بیمار جدید بستگی دارد. تعداد آنها هرچه باشد ، باید در دستور کار آنها باشد. این اتفاقی است که می توان با گذاشتن خلاsهایی در دستور کار ، بر آن فائق آمد. بنابراین همیشه وقت برای بیماران جدید وجود دارد.

 

 

 

با گذشت زمان ، رکود در کارهایی رخ می دهد که با سایر شاخه های دندانپزشکی سروکار دارد و به طور منظم از بیماران جدید پذیرایی نمی کند. این امر همچنین منجر به یک برنامه کاری غیرقابل پیش بینی ، مانند یک دوره تنبل پس از یک هفته (و ماه) شلوغ می شود.

 

 

 

میانگین تولید به ازای هر بیمار جدید

 

 

 

تعداد زیاد بیماران جدید به تنهایی نمی تواند نشاندهنده موفقیت مالی یک عمل باشد. در حقیقت ، این ممکن است حتی در مواردی مخالف این باشد که بسیاری از بیماران جدید با نیاز درمانی فقط با یک دندان به عمل شما مراجعه می کنند.

 

 

 

به عنوان مثال ، عملی که بیماران جدید را به بخش بهداشت ارجاع می دهد ، به طور متوسط ​​1/3 تولید کمتر برای هر بیمار جدید نسبت به روشی که بیماران جدید توسط پزشک به طور کامل معاینه می شوند ، خواهد داشت. به عبارت دیگر ، مراجعه بیماران جدید به بخش بهداشت بدون معاینه پزشکی دقیق اتلاف وقت است. علاوه بر این ، تلاش برای بدست آوردن سه برابر بیشتر بیماران جدید برای دستیابی به همان نتیجه استفاده از "مدل جدید بیمار" مناسب ، راهی م effectiveثر نیست.

 

 

 

اکثریت قریب به اتفاق پزشکان با نشان دادن مثالهای موردی ، اهمیت پیاده سازی تشخیص و برنامه ریزی درمانی دو مرحله ای و تنظیم مقررات مالی یا ضرورت فعال سازی کلیدهای تصمیم گیری را درک نمی کنند. رویکرد بیماران جدید صرفاً "انجام درمانها در صورت نیاز" است و این منجر به کاهش متوسط ​​تولید برای هر بیمار جدید می شود. بنابراین ، متوسط ​​تولید برای هر بیمار جدید باید به عنوان یک شاخص کلیدی عملکرد به درستی دنبال شود.

 

 

 

میانگین تولید برای هر بیمار

 

 

 

توان عملیاتی متوسط ​​برای هر بیمار نشانه ای دقیق از سطح درمانی است که این عمل ارائه می دهد و انجام می شود.

 

 

 

در عملی که دندانپزشکی عمومی انجام می شود ، میزان کاربردهای درمانی شامل یک دندان تنها بسیار زیاد است. با توجه به داده های گروه لوین ، 81 of از کل درمان های بیمار کاربردهایی هستند که شامل یک دندان واحد می شود. این مقدار در بیست سال گذشته تنها 6 درصد کاهش یافته است و نشان می دهد که دندانپزشکی از روشی ناکارآمد پیروی می کند و میزان تشخیص نادیده گرفته شده زیاد است. روش گروه لوین بیان می دارد که 55-60٪ از کل درمانهای بیمار باید شامل یک دندان باشد.

 

 

 

هدف این است که مقدار متوسط ​​تولید برای هر بیمار با تشخیص کامل و نمونه گیری موردی افزایش یابد. با توجه به تعداد بالای بیماران در حال حاضر ، بسیاری از پزشکان به سادگی روی اقدامات دندانپزشکی مانند شکستن یا پوسیدگی دندان ها یا ضعف لثه تمرکز می کنند. با این حال ، اگر یک معاینه کامل در همان بیماران انجام شود ، می توان بسیاری از نیازهای درمانی مختلف را تعیین کرد.

 

 

 

برای دستیابی به این هدف ، ایجاد یک سیستم تشخیصی جامع که شامل پزشک ، متخصص بهداشت ، هماهنگ کننده امور مالی و بیمه و هماهنگ کننده قرار ملاقات باشد ، مهم است. حجم تولید متوسط ​​برای هر بیمار از روشهایی که از پروتکل مناسب پیروی می کند ، بیمار مشابه 200 or یا حتی 300 بیشتر از سایر تمرینات با گروه ها خواهد بود.

 

 

 

نتیجه

 

 

 

FPGs در تمام مشاغل دندانپزشکی مهم است. متأسفانه ، بسیاری از پزشکان فقط قادر به ارزیابی کامل این هفت FPG هستند که برای ارزیابی وضعیت عمل آنها ضروری است.

 

 

 

هر عمل باید KPI ها و اهداف خود را به روشنی مشخص کند. دندانپزشک باید دائماً وضعیت عمومی و مالی تجارت خود را کنترل کند. تحقق این امر با نظارت مستمر بر اهداف تعیین شده برای هر KPG امکان پذیر خواهد بود.

علی نعمتی بازدید : 34 یکشنبه 10 مرداد 1400 زمان : 9:19 نظرات (0)

درمان دندانپزشکی که باید قبل از بارداری انجام شود

 

قبل از برنامه ریزی بارداری ، متخصص زنان و زایمان باید با پزشک مشورت کرده و برنامه ریزی کند و به همین ترتیب دندانپزشک باید برای حل مشکلات مربوط به دندانها و لثه های مشکل دار خود به دندانپزشک مراجعه کند.علاوه بر این ، دندانهایی که ممکن است مشکل ایجاد کنند باید با انجام معاینات رادیولوژیکی تعیین شود و اقدامات احتیاطی انجام شود. به این ترتیب می توانید از نظر بهداشت دندان ، یک دوره بارداری بدون مشکل و بدون استرس داشته باشید.

 

درمان دندانپزشکی در دوران بارداری

 

سه ماهه اول:

 

در سه ماه اول بارداری ، اعضای بدن کودک در مرحله رشد هستند. باکتریمی ایجاد شده در این مرحله می تواند بر رشد اعضای بدن کودک تأثیر منفی بگذارد و مداخلات غیرضروری باعث سقط جنین می شود. با این حال ، در مواردی که دندان هایی که باعث درد شده اند و یا در صورت عدم مداخله ممکن است آسیب بیشتری ببینند ، باید فوراً تحت درمان قرار بگیرند مانند کشیدن ، درمان کانال ریشه ، شما باید بدون تردید به دندانپزشک مراجعه کنید. در شرایط اضطراری مانند عفونت دندان یا لثه ، باید در نظر گرفت که عفونت موجود ممکن است بیش از اثرات منفی درمان دندانپزشکی بر رشد کودک تأثیر بگذارد. دندانپزشک ، مطابق با توصیه های متخصص زنان و زایمان ، درمانی را انجام می دهد که به کودک آسیب نرساند.

 

سه ماهه دوم:

 

این دوره ، کشیدن دندان ، پر کردن ، درمان کانال ریشه و غیره این مناسب ترین دوره برای بسیاری از درمان ها است.

 

سه ماهه سوم:

 

در این دوره ، کودک در رحم مادر رشد قابل توجهی داشته و تولد نزدیک می شود. مادر نمی تواند راحت روی صندلی بنشیند و استرس بیش از حد باعث زایمان زودرس می شود. دقیقاً مانند سه ماهه اول ، دندانپزشک به جز درمان های اورژانسی ، مداخله نخواهد کرد.

آیا مراقبت های اضافی از دهان و دندان در دوران بارداری ضروری است؟

مراقبت روزانه دهان و دندان من نباید قطع شود.

 

-او باید قبل از بارداری با انجام معاینه کامل دهان و دندان از بهداشت دهان و دندان برخوردار باشد و عادت حفظ آن را بدست آورد.

 

زیرا بین تجمع پلاک ، بیماری لثه و تغییرات هورمونی که در دوران بارداری رخ می دهد رابطه مستقیمی وجود دارد.

 

-افزایش هورمون ها در دوران بارداری باعث حساسیت بیشتر مخاط دهان به عوامل خارجی به ویژه پلاک های باکتریایی می شود.

 

- با استفاده از مسواک و نخ دندان حداقل دو بار در روز باید از تجمع پلاک جلوگیری کرد.

 

- دهانشویه ها یا غرغره با آب نمک گرم. به خصوص آب نمک گرم لثه ها را آرام می کند.

 

آیا در دوران بارداری می توان از بی حسی دندان استفاده کرد؟ آیا می توان رادیوگرافی دندان گرفت؟

 

اگرچه بسیاری از داروها استفاده نمی شوند یا توصیه می شود به طور کنترل شده در دوران بارداری استفاده شوند ، اما هیچ عارضه جانبی بی حسی موضعی که در درمان های دندانپزشکی استفاده می شود گزارش نشده است.

 

در استفاده از بی حسی موضعی ، توصیه های سازنده باید رعایت شود. در صورت عدم هشدار ، استفاده از بی حس کننده موضعی ضرری ندارد.

 

در درمانی که تحت بیهوشی انجام می شود ، بیمار احساس درد نخواهد کرد و استرس کمتری را تجربه خواهد کرد.

 

استفاده از آنتی بیوتیک ها ، به ویژه استفاده از پنی سیلین و مشتقات آن (آموکسی سیلین و غیره) برای کودک مضر نیست.

 

آنتی بیوتیک های گروه تتراسایکلین نباید مصرف شود. اگر در دوران بارداری تتراسایکلین مصرف شود ، دندان های کودک تغییر رنگ می یابد ، که ما آن را "تغییر رنگ تتراسایکلین" می نامیم.

 

در استفاده از مسکن باید دقت شود و توصیه های سازنده کاملاً رعایت شود.

 

اگرچه میزان اشعه در دستگاه های اشعه ایکس که در دندانپزشکی استفاده می شود بسیار کم است ، اما باید از اشعه ایکس در زنان باردار خودداری شود. در صورت عدم ضرورت ، این روش باید به بعد از زایمان موکول شود.

 

اگر انجام عکسبرداری با اشعه ایکس کاملاً ضروری است: مادر باید با استفاده از فیلم سریع و استفاده از دوز پایین ، در یک پیش بند محافظ مخصوص لباس ببندد.

 

از نظر تغذیه برای دندانهای خود در دوران بارداری باید به چه نکاتی توجه کنید؟

غذاهای اساسی غنی از ویتامین های A ، C ، D ، فسفر و کلسیم ، میوه ها و سبزیجات ، غلات ، شیر و لبنیات ، گوشت ، ماهی و تخم مرغ باید به صورت متعادل مصرف شوند. قند را نباید تا آنجا که ممکن است مصرف کرد (به خصوص بین وعده های غذایی).

از مصرف غذاهای شیرین و شیرین مانند میوه های خشک و کارامل باید خودداری شود. مصرف مرتب همه اینها ضروری است.

 

تومور بارداری چیست؟

 

زنان باردار نیز در معرض خطر ابتلا به "تومور بارداری" هستند. این ضایعات التهابی است که در نتیجه تحریک بزرگ شدن لثه ایجاد می شود. اگرچه معمولاً به حال خود رها می شود ، اما در صورت ایجاد ناراحتی برای بیمار یا ایجاد اختلال در جویدن ، مسواک زدن و سایر روش های مراقبت از دهان ، توسط دندانپزشک مصرف می شود.

 

تومورهای خوش خیم لثه که در زنان باردار اتفاق می افتد اندکی پس از پایان بارداری از بین می روند.

 

در طی این فرآیند ، تغذیه مناسب ، به ویژه مصرف مقدار زیادی ویتامین C و ویتامین B12 ، محیط دهان را قوی و سالم می کند. از طرف دیگر ، تمیز کردن های پوسته پوسته شدن دندان توسط دندانپزشک هم از ایجاد التهاب لثه در این دوره جلوگیری می کند و هم احتمال تومورهای لثه و پوسیدگی را کاهش می دهد.

 

آیا پوسیدگی دندان در دوران بارداری بیشتر است؟

 

این آسیب دلایل مختلفی دارد که باعث می شود دندان در دوران بارداری سریعتر پوسیده شود. شیرینی در دوران بارداری پ غذاها زیاد مصرف می شوند و سپس از مراقبت های دهانی صرف نظر می شود.در نتیجه استفراغ ، محیط دهان اسیدی می شود و در این حالت دهان با آب شسته نمی شود و از مراقبت های دهانی غفلت می شود. این باعث افزایش پوسیدگی می شود.

 

فراموش نکنید که هر 3 ماه پس از بارداری به دندانپزشک مراجعه کنید.

علی نعمتی بازدید : 25 شنبه 02 مرداد 1400 زمان : 9:36 نظرات (0)

درمان کانال ریشه

 

درمان کانال ریشه درمانی است که در مواردی که پالپ (پالپ دندان یا عصب دندان) آسیب دیده باشد ، اعمال می شود. موضوع مقاله امروز درمان کانال ریشه است که رویای ترسناک بیماران ماست.

 

درمان کانال ریشه درمانی است که در مواردی که پالپ (پالپ دندان یا عصب دندان) آسیب دیده باشد ، اعمال می شود. پالپ می تواند در اثر پوسیدگی ، ضربه یا درمان نادرست آسیب ببیند. اگر این آسیب به مرحله برگشت ناپذیر برسد ، درمان کانال ریشه اجباری است. اگر درمان انجام نشود ، دندان قدرت خود را از دست می دهد و آلوده می شود. عفونت به بافتهای اطراف سرایت می کند. این تصویر با درد و تورم همراه است. روند کار تا زمان کشیدن دندان پیش می رود.

 

برای اینکه درمان کانال ریشه بدون درد و بدون درد باشد ، بی حسی موضعی روی دندان قرار می گیرد. سپس ، اگر مشکل ناشی از پوسیدگی باشد ، پوسیدگی تمیز می شود. اگر مشکل ناشی از ضربه باشد (به شرطی که هر دندان منحصر به فرد باشد) ، یک حفره کانال به دندان باز می شود. با رسیدن پالپ ، پالپ برداشته می شود و بقایای عصب و بافت تمیز می شود. کانال ریشه دندان تا نوک ریشه شکل دارد. برای این روند شکل گیری می توان از تکنیک های مختلفی استفاده کرد. در ابتدای این کار ، روش کلاسیک با دست شکل می گیرد. در این روش ، از ابزارهای شکل دهی ، که ما آنها را پرونده های کانال می نامیم ، به صورت دستی استفاده می شود.

 

 

به موازات تحولات اخیر در دندانپزشکی ، از سیستم ابزار چرخشی در اندودنتیکس مدرن استفاده شده است. در اینجا نیز ، فایلهای کانال ویژه با اتصال آنها به دستگاههایی که فقط برای شکل دادن به کانال تولید می شوند ، استفاده می شوند. این دستگاه ها میزان موفقیت در درمان را به میزان قابل توجهی افزایش داده اند. کانال ریشه شکل گرفته با مواد ضد عفونی کننده شسته و تمیز می شود.

 

در این مراحل ، پزشک معمولاً طول ریشه دندان را با کمک rvg (رادیو ویزیوگرافی) یا راس یاب محاسبه می کند و سازگاری درمان را با بافت های اطراف بررسی می کند. بسته به شرایط کانال ریشه ، درمان می تواند در یک جلسه تکمیل شود. با این حال ، در صورت وجود عفونت ، گاهی اوقات سعی می شود با پر کردن مواد مخدر و داروها ، عفونت از بین برود.

 

پس از اطمینان از تمیز شدن کافی کانال ریشه و عدم وجود عفونت ، کانال با مواد مخصوص پر کردن تا نوک ریشه پر می شود. پس از تکمیل درمان کانال ریشه ، ساختار بالایی دندان با پر کردن یا ترمیم تاج کامل می شود.

 

در درمان های کانال گذشته ، برخی از مواد استفاده شده به عنوان پر کننده کانال باعث زردی ، کبودی و سفید شدن دندان می شد. در اندودنتیکس مدرن ، چنین مشکلی در روشهای استفاده شده وجود ندارد.

 

برخی از عواملی وجود دارد که بر طول عمر دندان تحت درمان با ریشه دندان تأثیر می گذارد. به طور خلاصه می توان این موارد را به شرح زیر ذکر کرد.

 

درمان کانال ریشه باید مطابق با قوانین انجام شود.

 

-بیماران باید توجه بیشتری به این دندان ها داشته باشند. از آنجا که شکنندگی دندان های تحت درمان ریشه افزایش می یابد ، غذاهای خیلی سخت نباید خورده شوند.

 

مراقبت از دهان و دندان باید همیشه در سطح بالایی قرار داشته باشد.

 

معاینات پزشکی دوره ای باید انجام شود.

علی نعمتی بازدید : 28 یکشنبه 27 تیر 1400 زمان : 10:25 نظرات (0)

دندان درد و آنچه می توانید انجام دهید

دندان درد یکی از جدی ترین مشکلاتی است که مردم در برابر آن درمانده نیستند. اکثر ما برای تسکین دندان درد برنامه های صحیح یا غالباً غلط را امتحان می کنیم. دندان درد بی وقفه ، مخصوصاً شب ها که نمی توانید به دندان پزشک برسید به عنوان خاطرات بد در ذهن ما جای بگیرد. شدت دندان درد در دندان اتفاق می افتد. این نسبت مستقیم با نزدیکی پوسیدگی ایجاد شده و درمان آن به پالپ (عصب) دندان نادیده گرفته می شود. شرایطی که دندان درد وجود دارد غیر قابل تحمل این است که پوسیدگی به پالپ می رسد و عصبی که احساس دندان را ایجاد می کند با محیط دهان در تماس است. این به دلیل آبسه ناشی از عفونت در بافت نرم است. در هر دو مورد ، یک درد سخت است که احساس بی حسی را به صورت ضربان دار در گوش منعکس می کند.

 

مانند تمام مشکلات دهان و دندان ، اولین قدم در دندان درد مراجعه به دندانپزشک بدون از دست دادن وقت است. در مواردی که نمی توانید به دندانپزشک مراجعه کنید:

 

استفاده از مسکنی که مطمئن هستید آلرژی ایجاد نمی کند فراموش نکنید که مسکن ها 15-30 دقیقه پس از مصرف اثرات خود را نشان می دهند.

اگر دندان درد به دلیل پوسیدگی و تمیز كردن باقیمانده مواد غذایی جمع شده در قسمت پوسیده دندان شما ایجاد شده باشد ، یعنی مسواك زدن می تواند به شما كمك كند.

اگر همراه با درد دندان نشانه ای از تورم در قسمتی از صورت یا فک خود مشاهده کنید ، کمپرس سرد با یخ پیچیده شده در حوله به کاهش درد و جلوگیری از تورم کمک می کند.

هرگز آسپرین یا مواد شیمیایی مشابه یا الکلی را بر روی دندان درد خود قرار ندهید ، از آنجا که این مواد اسیدی هستند ، درد را تسکین نمی دهند و باعث سوختگی در بافت نرم آن ناحیه و درد می شوند.

یک دهان شویه نمکی گرم در داخل دهان می تواند به کاهش درد شما کمک کند.

علی نعمتی بازدید : 28 چهارشنبه 23 تیر 1400 زمان : 9:25 نظرات (0)

معاینات دندانپزشکی خود را به تأخیر نیندازید

با بررسی خطرات بیماری های لثه ای و خطرات احتمالی پوسیدگی دندان با بررسی های دندانپزشکی که به مدت 3 و 6 ماه انجام می شود ، می توانید از مشکلات احتمالی سلامتی با درمان زودرس جلوگیری کنید. بیماری های لثه و درمان پوسیدگی دندان با تشخیص به موقع کاملاً ساده است. با این حال ، معاینات دیرهنگام و اقدامات غیر احتیاطی خطر بیماری لثه و پوسیدگی دندان را افزایش می دهد. با تاخیر در کنترل لثه ، درمان دندان دشوارتر می شود و طولانی تر می شود. اگر بیمار خیلی دیر شده باشد ، ممکن است با خطر از دست دادن دندان های خود روبرو شود.

 

اختلالات لثه

 

بیماری های دندان بسیار مهم است و باید زود تشخیص داده شود. بعد از شروع ناراحتی در لثه به صورت خونریزی خود را نشان می دهد. به خصوص هنگام صبح که از خواب بیدار می شوید یا هنگام مسواک زدن ، متوجه خون آمدن لثه می شوید که به شما به عنوان آغاز بیماری لثه هشدار می دهد. در این دوره ، لثه ها پس از تشخیص و مداخلات لازم با کنترل های دندانپزشک می توانند سلامتی قدیمی خود را بازیابند. اما اگر این وضعیت نادیده گرفته شود و دندانپزشک به موقع به دندانپزشک مراجعه نکند ، لثه پیشرفت می کند و در نتیجه منجر به عقب نشینی لثه و در نتیجه از بین رفتن دندان می شود.

 

تمیز کردن پلاک های باکتریایی در دهان

 

در طی معاینات کوتاه مدت دندانپزشکی ، تارتار دندان که در دهان تشکیل می شود توسط دندانپزشکان تمیز می شود. تمیز کردن تارتار دندان از بیماری لثه در آینده و پوسیدگی دندان جلوگیری می کند. اگر تارتار ایجاد شده بین دندان ها و در ناحیه لثه تمیز نشود ، این باعث از بین رفتن دندان می شود.

 

اگر درد ندارید به دندانپزشک مراجعه نمی کنیم

 

همانطور که به طور کلی از خود و محیط خود می دانیم ، ترجیح می دهیم به دندانپزشک مراجعه نکنیم مگر اینکه به بیماری لثه یا دندان درد مبتلا شویم. حتی اگر بدانیم که این وضعیت چقدر اشتباه است ، اما همچنان این اشتباه را ادامه می دهیم. وقتی دندان درد غیر قابل تحمل شد ، درب دندانپزشک را می زنیم.

 

درمان عقب نشینی لثه

 

بهترین روش درمانی برای بیماری لثه مسواک زدن منظم و معاینات منظم دندانپزشکی است. اگر قبل از شروع بیماری لثه اقدامات احتیاطی را از این طریق انجام دهید ، قطعاً با بیماری لثه یا عقب نشینی لثه روبرو نخواهید شد. جدا از این ، اگر دچار عقب نشینی اقتصادی لثه شوید ، علل ایجاد کننده آن در درجه اول برطرف می شود. پس از انجام اقدامات ، اگر لثه به سلامت سابق خود بازنگردد ، سرانجام ، مداخله جراحی اعمال می شود. سلامت دندان و لثه را می توان با مسواک زدن منظم دندان های بیمار و معاینات منظم دندان کنترل کرد.

 

کودکان باید به دندانپزشکان معرفی شوند

 

معاینات دندانپزشکی باید حداقل دو بار در سال انجام شود ، در همان زمان ، فرزندان شما باید به دندانپزشک معرفی شوند و به همین ترتیب ، معاینات دندانپزشکی باید هر 3 و 6 ماه برای فرزندان شما انجام شود. بهداشت دندان

علی نعمتی بازدید : 30 یکشنبه 20 تیر 1400 زمان : 10:34 نظرات (0)

 

چگونه ایمپلنت انتخاب کنیم؟

انتخاب ایمپلنت این باید با معاینه مشترک پزشکان انجام شود که ایمپلنت (ها) را قرار می دهند ، روی آن پروتز می زنند و مراقبت های دوره ای لثه را انجام می دهند. واقعیت این است که دندانپزشکی که پروتز را به پزشکی که ایمپلنت را در مورد پروتز ساخته شده از قبل ساخته و به او اطلاع می دهد ، در افزایش عملکرد و زیبایی بیمار تأثیر زیادی می گذارد.

انتخاب طول ، قطر و شکل کاشت توسط تیم باتجربه ای با تصویربرداری دو بعدی به نام رادیوگرافی فک پانورامیک (OPGR) در صورت مناسب بودن تراکم استخوان فک انجام می شود.

 

در مواردی که تراکم استخوان در ناحیه ای که قرار است کاشته شود ناکافی است یا در مواردی که بیش از یک ایمپلنت ساخته می شود و لازم است این ایمپلنت ها با پروتز به یکدیگر متصل شوند ، تصویربرداری سه بعدی (توموگرافی کامپیوتری - توموگرافی حجمی) افزایش می یابد موفقیت.

حتی امروز ، در چنین مواردی ، پزشکی که پروتز می سازد ، برخی سوابق را از بیمار می گیرد ، این سوابق را به محیط رایانه منتقل می کند و این سوابق را با تصاویر توموگرافی گرفته شده از بیمار در محیط کامپیوتر ترکیب می کند ، بنابراین طراحی بیمار را انجام می دهد ایمپلنت و پروتز در یک محیط مجازی ساخته می شود و از این طریق می توان اسکناس را با وسایل مختلف به دهان بیمار برد. ایمپلنت انتخاب شده با استفاده از این روش ، پلاک جراحی یا استنت جراحی ، اندازه مناسب ، قطر مناسب و کاشت در موقعیت مناسب قرار می گیرد تا پاسخگوی نیازهای زیبایی و عملکردی بیمار باشد.

 

دانش و تجربه مارک ایمپلنت که توسط پزشکان انتخاب کننده ایمپلنت استفاده می شود نیز عاملی است که موفقیت کاشت را افزایش می دهد. بسیاری از مارک های ایمپلنت وجود دارند که قابلیت اطمینان و کیفیت خود را در صنعت کاشت دندان ثابت کرده اند. مهمترین معیاری که باید در روند انتخاب مارک ایمپلنت در نظر گرفته شود. بودجه ای است که توسط شرکت ایمپلنت برای فعالیت های علمی و پیشگامانه توسعه توسعه اختصاص داده شده است. پزشکانی که ایمپلنت را انتخاب می کنند ابتدا باید به مطالعات علمی آن شرکت کاشت و سپس سهولت استفاده از ایمپلنت و در دسترس بودن قطعات اتصال پیشرفته برای اتصال قطعات پروتز توجه کنند.

علی نعمتی بازدید : 28 پنجشنبه 17 تیر 1400 زمان : 11:23 نظرات (0)

سلامت دیابت و لثه

بیماری لثه با التهاب مزمن باکتریایی در بافتهای اطراف و حمایت کننده دندان ها (پریودونزیوم) ایجاد می شود. در مواردی که التهاب پیشرفت می کند ، بیماری پریودنتال (پریودنتیت) مشخص می شود که از بین رفتن استخوان آلوئولار است. دیابت شیرین (دیابت) نوعی اختلال متابولیکی است که در جامعه بسیار شایع است. در مطالعات ، گزارش شده است که عامل اصلی پریودنتیت ، لایه بیوفیلم پلاک باکتریایی است ، اما به ویژه دیابت کنترل نشده ، شدت بیماری پریودنتال را افزایش می دهد و بر درمان تأثیر منفی می گذارد. به همین ترتیب ، مطالعات متعددی گزارش شده است که بیماری پریودنتال بر کنترل قند خون در دیابت تأثیر می گذارد. به طور خلاصه ، رابطه بین دیابت و بیماری پریودنتال دو طرفه است. بنابراین ، درمان بیماری پریودنتال در افراد دیابتی همراه با کنترل قند خون نقش مهمی در کاهش عوارض مربوط به دیابت دارد.

 

تمام درمان های دندانپزشکی را می توان در بیماران دیابتی تحت کنترل اعمال کرد. درمان ها باید بین 30 دقیقه تا 8 ساعت پس از تزریق انسولین برنامه ریزی شود تا از بروز احتمالی افت قند خون (پایین آمدن سطح گلوکز خون) در بیماران استفاده کننده از انسولین جلوگیری شود. در صورت وجود عوارض سیستمیک مربوط به دیابت ، قبل از اقدامات جراحی باید با پزشک بیمار مشورت شود و ابتدا باید کنترل دیابت انجام شود. در افراد دیابتی مبتلا به بیماری پریودنتال شدید ، ممکن است آنتی بیوتیک سیستمیک علاوه بر درمان پریودنتال تجویز شود.کلینیک دندانپزشکی شهریار

علی نعمتی بازدید : 32 چهارشنبه 16 تیر 1400 زمان : 9:59 نظرات (0)

آیا لثه های شما خیلی زیاد به نظر می رسند؟

لبخند زیبایی نه تنها با دندانهای سفید کامل بلکه با لثه های سازگار با دندانها نیز ممکن است. یکی از مهمترین قسمتهای لبخند طبیعی ، سالم و زیبا ، سلامت و ظاهر لثه است. لثه سالم صورتی روشن است ، محکم به دندان و استخوان می چسبد و در سطح مناسبی قرار دارد. "زیبایی صورتی" شامل حفظ وضعیت سالم لثه ها و ایجاد این رابطه ایده آل بین دندان ها و لثه ها است.

 

عقب نشینی لثه ممکن است با افزایش سن یا به دلیل مشکلات لثه ایجاد شود. بزرگترین مشکل بینایی در اینجا فاصله های سیاه بین دندان ها است. ظاهر دندانهای کشیده به دلیل کشیدن نیز از نظر زیبایی وضعیت بسیار منفی است. در چنین مواردی می توان این شکاف ها را با افزودن لثه از بین برد. توسعه روش های جراحی شانس موفقیت را از نظر بهداشت و زیبایی افزایش می دهد.

 

رنگدانه ملانین در افراد قهوه ای رنگ لثه را تیره می کند. دلیل دیگر این تیرگی سیگار کشیدن است. این تغییر رنگ در لثه ها با لیزر درمانی در یک جلسه به راحتی از بین می رود.

 

مورد ظاهر شدن بیش از حد طبیعی لثه در هنگام لبخند زدن ، که ما آن را "لبخند صمغی" می نامیم ، با لیزر قابل حل است. خط لبخند مشخص شده و در شرایط ایده آل ممکن لثه های اضافی مداخله می شود. این فرآیند ، به لطف استفاده از لیزر ، به راحتی و بدون هیچ گونه خونریزی و درد انجام می شود. راحتی بیمار هم در حین جراحی و هم بعد از آن تحت تأثیر قرار نمی گیرد. علاوه بر این ، با این روش زمان بهبودی کوتاه می شود.

 

مشکلات لثه ای که از مراقبت های زیبایی و دهان و دندان جلوگیری می کند.

 

- التهاب لثه ، ادم همراه و بیماری های لثه و ظاهر قرمز به دلیل بهداشت نامناسب دهان ،

 

- نازک شدن استخوان فک ،

 

خونریزی لثه ،

 

عقب رفتن لثه و

 

- "لبخند صمغی" ، که به عنوان ظاهر بیش از حد لثه هنگام لبخند تعریف می شود.

 

برنامه های زیبایی صورتی

 

مقیاس گذاری عمیق و کم عمق

 

- درمان عقب نشینی لثه با گرافت

 

- درمان نازک شدن استخوان فک با پودر استخوان و محرک های بافتی

 

- ترمیم و ترمیم لثه با استفاده از لیزر در موارد لبخند لثه ای (لثه / ورم لثه)

 

- استفاده از بوتاکس در لب بالایی یا جابجایی لب بسته به شدت مورد لبخند Gummy.

 

- در مواردی که frenulum بین لب ها و لثه بیش از حد بزرگ است ، برداشتن frenulum با لیزر یا جراحی جزئی (frenectomy).

 

اگر لثه های شما روی دندان هایتان خیلی کم یا خیلی بلند است و از لبخند خود راضی نیستید ، ممکن است کاندیدای جراحی برای تغییر شکل لثه باشید. برای اطلاعات دقیق می توانید از طریق کلینک دندانپزشکی مینوسا با ما در ارتباط باشید.

علی نعمتی بازدید : 32 یکشنبه 06 تیر 1400 زمان : 11:01 نظرات (0)

تعداد صفحات : 8

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 79
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 3
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 7
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 69
  • بازدید ماه : 202
  • بازدید سال : 2,094
  • بازدید کلی : 6,706